En lyckad ledighet behöver inte innebära långa resor till nya destinationer. Fantastiska upplevelser kan finnas rakt framför näsan utan att man reflekterat över det. Att det dessutom är miljövänligt att semestra i sin egen stad är bara ytterligare ett argument för att lyfta begreppet ”hemester”. Vi föreslog därför för vår kund Galären att vi skulle göra en julkampanj med just detta budskap. Genom att lyfta platser i Luleå där man kan spendera sin julledighet samt prata om vikten av att semestra i sin egen stad ville vi få fler att stanna kvar i staden över jul och kommande semestrar och ledigheter.
För att uppmärksamma att Luleå är en riktig julstad som bjuder på många fantastiska upplevelser ville vi kommunicera en oslagbar kombination som är både miljövänlig samtidigt som den bidrar till livet i staden. Att lyfta härliga platser i Luleå och konkreta erbjudanden. Med det dubbelbottnade anslaget Julen är här tog vi för oss genom adshels och printannonser som kommunicerade vikten av att värna om miljön och bidra till livet i staden. Vi riktade också våra budskap till Luleåbor i sociala medier. Dels genom inlägg men också genom en så kallad carousel-snurra på Facebook där vi puffade för olika erbjudanden i staden. Helt enkelt tips på roliga och spännande aktiviteter att se fram emot under julledigheten. Samma erbjudanden rullade också som instagram-stories. Totalt kommunicerades kampanjen under tre veckor i december/januari.
Vi lyckades på ett snyggt och intresseväckande sätt anamma Galärens pay off ”för livet i staden” samtidigt som hållbarhetsperspektivet stod i fokus. Två viktiga aspekter som ligger rätt i tiden och bygger ett starkt varumärke.
Sociala medier