Kund
GalärenUppdrag
Att ompositionera Galären som Luleås ledande stadsutvecklare som värnar om livet mellan husen. Ny grafisk profil och kommunikativt koncept.Fakta
Galären är en familjeägd företagsgrupp inom fastighetsområdet med kontor i Luleå och Stockholm. Galären i Luleå äger 100 000 kvm lokaler och ca 600 bostäder.Vitalisering av Galärens varumärke
Utmaning och bakgrund:
Galären är Luleås ledande stadsutvecklare som förvandlat slitna industrihallar till attraktiva affärshus, förädlat klassiska Luleåbyggnader, tagit fram nya koncept och satsat på nya entreprenörer i nöjeslivet. Galären har genom åren visat stort engagemang för Luleå och även satsat på livet mellan husen genom att sponsra kultur och idrott. Kännedomen om varumärket Galären hade dock med tiden minskat då bolaget inte hade hunnit med i den digitala utvecklingen, där webb, appar och sociala kanaler tagit över kommunikationen till stora målgrupper.
I samband med att Galären fyllde 30 år 2018 ville de vitalisera sitt varumärke och se över sin kommunikation. Det behövde bli tydligt för Luleåborna att Galären var en betydande samhällsaktör och mycket mer än bara ett fastighetsbolag.
Lösning:
Yours tog fram ny logotyp och grafisk profil och ett nytt kommunikationskoncept samt en idé på hur det skulle lanseras. Med det flexibla konceptet Ger staden liv bygger vi bilden av fastighetsbolaget som är i framkant när det gäller att bygga hållbart och ansvarsfullt, samtidigt som de också är en förebild för utvecklande arkitektur.
Galären förädlar, förvaltar och utvecklar inte bara bostäder och kommersiella lokaler. De ger staden liv.
Ny webb och flera filmer producerades och sociala kanaler startades upp i samband med arbetet. Nu var det dags att berätta om allt bra Galären gjorde.
För att skapa en hype och nyfikenhet kring det nya konceptet startade vi en smyglanseringskampanj. Under två veckor spred vi budskapet om vikten av att ge staden liv under en temporär avsändare – För livet i staden. Vi syntes dagligen på bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser, adshells och i inlägg på sociala kanaler. I samtliga budskap kommunicerade vi att en presskonferens snart skulle förklara mer. Effekten av smyglanseringen blev precis vad vi hoppades på, i sociala kanaler diskuterades det vem avsändaren var och våra konton fick många följare trots att ingen visste vem som låg bakom. Det kallar vi lyckad kommunikation.
I samband med att smyglanseringen avslutades bjöd vi in media till en presskonferens där Galären avslöjade att de låg bakom avsändaren För livet i staden. Därefter rullade vi ut en helt ny webb, bytte namn på sociala kanaler samt tapetserade Luleå med budskap på sociala kanaler, bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser och adshells. Resultatet var slående, Galären var på allas läppar och responsen var enormt positiv.
En viktig del av arbetet var att bygga en ny webb. En webb som möter alla kunders behov, men också bygger bilden av Galären som samhällsaktör. En digital plattform som också ska bygga arbetsgivarvarumärket Galären.
Jubileumsfest>
I samband med 30-årsjubileumet skulle en fest hållas för alla samarbetspartners och lokalhyresgäster. 350 personer var inbjudna till Alcatraz med underhållning av Sinat Pirzadeh och Peter Siepen. Yours ansvarade för allt från upplägg och meny till dekoration och underhållning. En fest utöver det vanliga som vi sent ska glömma.
#Rekordmatchen>
En del i Galärens 30-årsfirande och grand finale i efterkampanjen, var att man ville involvera Luleåborna i firandet. Idéen #Rekordmatchen föddes. Vi slog upp portarna till Coop Norrbotten Arena och bjöd alla på hockey när Luleå/MSSK tog emot AIK fredagen den 16 november. Galären brinner för hållbarhet och mångfald och är en stor sponsor till Luleå Hockeys damer. Genom #Rekordmatchen väckte vi intresset kring damhockeyn och fick möjligheten att ge något till Luleåborna. Tack vare en kommunikation som skapade engagemang och stolthet fick vi Luleå att stå upp för en idrott på lika villkor.
Genomslag i riksmedia och på sociala medier
#Rekordmatchen fick ett fantastiskt genomslag över hela Sverige och rekordböckerna fick skrivas om. Riksmedia rapporterade om matchen och på sociala medier haglade kommentarerna om den fantastiska insatsen för jämställd idrott.” Det nya publikrekordet blev 6 220 personer och kommunicerades i media som Luleås galna ”rekordslakt”.
– Det är helt amazing. Ett oförglömligt minne, säger stjärnbacken Jenni Hiirikoski till Expressen.