Kund
KotivaraBakgrund
Kotivara är en traditionsrik finsk tillverkare av högkvalitativ salami som ville ta marknadsandelar på svenska marknaden.Uppdrag
Stärka Kotivaras närvaro och försäljning i Sverige.Syfte
Engagera målgruppen och bygga varumärke.Mål
Ökad räckvidd, varumärkeskännedom och försäljning.Resultat
Ökad räckvidd, engagemang och 32% försäljningsökning.Strategisk närvaro på sociala medier
När Kotivara ville stärka sin närvaro på den svenska marknaden, vände de sig till oss på Yours för att skapa en strategisk och långsiktig plan för deras sociala medier. Målet? Att bygga ett starkt varumärke och öka försäljningen genom riktade insatser på plattformarna Facebook och Instagram.
Tid är en dyrbar vara i dagens medielandskap, och framgång i sociala medier handlar om att få mottagarna och potentiella kunder att ägna så mycket av den som möjligt åt ditt innehåll. För att lyckas med detta krävs ett utifrån och in-perspektiv – att fokusera på vad publiken vill ta del av, snarare än vad företaget vill kommunicera. I vårt arbete med Kotivara har vi skapat innehåll som både underhåller och informerar, vilket gör deras produkter till en naturlig del av följarnas vardag. Vår content-strategi bygger på receptinlägg som leder vidare till en större receptsamling på webben, där varje recept är noggrant anpassat efter olika personas i målgruppen – från matintresserade ungdomar till stressade småbarnsföräldrar – och utformat för att vara både relevant och engagerande för varje segment.
Varje år utformar vi en aktivitetsplan som täcker hela årets innehåll. Men eftersom sociala medier är ett dynamiskt och snabbt föränderligt medium, ser vi medvetet till att lämna utrymme för att kunna haka på aktuella trender. Planen är dessutom säsongsbetonad och anpassad för högtider och temadagar, som mors dag, nationaldagen och älgjakt.
Stadig tillväxt i räckvidd och försäljning
Sedan vi började arbetet med Kotivara har räckvidden på sociala medier ökat stadigt, och i dagsläget når deras inlägg över 1,5 miljoner människor. Detta har i sin tur lett till en betydande försäljningsökning och ett större marknadsinflytande i Sverige. Genom en kombination av organisk tillväxt och strategisk annonsering har Kotivara ökat sina marknadsandelar – med en försäljningsökning på hela 32 % efter att vi ökade annonseringsbudgeten under slutet av 2023.
Meta-expertis och kontinuerlig optimering
Vi använder Metas plattform för att maximera räckvidd och engagemang. Genom att optimera innehåll och annonsering prioriteras det av plattformen och når rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Vi arbetar även med löpande uppföljning och optimering – inga annonser lämnas utan att justeras vid behov. Genom att kontinuerligt tweaka kampanjerna ser vi till att Kotivara får maximal effekt av sin annonsering.