
Kund
Region NorrbottenUppdrag
Producera en visuell och kommunikativ lösning till kampanjen "Let's gå – trampa på" som inspirerar unga att röra på sig mer.Om kunden
Region Norrbotten, Luleå tekniska universitet och åtta av länets kommuner har konstaterat att barn rör sig allt mindre i vardagen. Kampanjen "Let's gå – trampa på" syftar till att uppmuntra fler att välja cykling och gång som transportmedel.Let’s gå – trampa på
Vi ser dem överallt – barn och unga på elsparkcyklar, i A-traktorer eller skjutsade av föräldrar. Ett skifte har skett och idag rör sig unga allt mindre i vardagen. På 70-talet gick eller cyklade 90 procent av eleverna till skolan i Sverige, medan motsvarande siffra idag är 50 procent för norrbottniska elever under barmarkssäsongen.
Det här vill Region Norrbotten, tillsammans med Luleå tekniska universitet och åtta av länets kommuner, förändra. Sedan 2019 driver de kampanjen ”Let’s gå – trampa på” för att göra aktiva transportval både roligare och enklare. Och vi ville självklart bidra!
I årets kampanj har vi inte bara producerat en färgsprakande broschyr som landat i brevlådorna i Norrbotten och ett antal inspirerande filmer för sociala medier. Vi har även utvecklat en ny tonalitet, både visuellt och kommunikativt, med fokus på att göra det lätt att välja rätt – utan pekpinnar, bara glädje och inspiration.
Materialet, som utöver broschyrer och filmer, också består av ett räsercykelkit, en aktivitetskalender, nyckelringar/nyckelband och bildmaterial – distribueras som ett kit till samarbetskommunerna i länet.
Ett roligt och viktigt projekt tycker vi!





”Jag är mer än nöjd. Så lyhörda och kreativa – med god balans mellan det lekfulla och tydliga.”
Joanna Hansson, folhälsostrateg, Region Norrbotten