Kund

Galären

Uppdrag

Ny grafisk profil och kommunikativt koncept.

Fakta

Galären är en familjeägd företagsgrupp inom fastighetsområdet med kontor i Luleå och Stockholm. Galären i Luleå äger 100 000 kvm lokaler och 500 bostäder.

En visionär för livet i staden

I samband med att Galären fyllde 30 år 2018 ville de vitalisera sitt varumärke. Yours tog fram ett nytt koncept, en ny grafisk profil samt en idé på hur den skulle lanseras. Med det flexibla konceptet Ger staden liv bygger vi bilden av fastighetsbolaget som är i framkant när det gäller att bygga hållbart och ansvarsfullt, samtidigt som de också är en förebild för utvecklande arkitektur.
I och med det nya konceptet har vi också tagit fram en ny pay off – För livet i staden. Pay-offen finns med i all vår kommunikation som en sammanfattning av Galärens erbjudande.

Ger staden liv

Genom mod och engagemang utvecklar Galären samhället och Luleå. En visionär för livet i staden. Galären förädlar, förvaltar och utvecklar inte bara bostäder och kommersiella lokaler. De ger staden liv. Det är också det konceptet vi valde att ta fram till Galären – ger staden liv.

Logotyp

Logotypen är enkel, modern och tydlig. Vi har behållit en del av den marina känslan från den förra logotypen och väver samtidigt in det arkitektoniska. De två stiliserade seglen kan antingen uppfattas som just segel eller nyskapande arkitektur. Segelsymbolen kan sitta ihop med namnet Galären eller lyftas upp som ett eget designelement och kan appliceras i alla kanaler och enheter.

Smyglansering

För att skapa en hype och nyfikenhet kring det nya konceptet startade vi en smyglanseringskampanj. Under två veckor spred vi budskapet om vikten av att ge staden liv under en temporär avsändare – För livet i staden. Vi syntes dagligen på bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser, adshells och i inlägg på sociala kanaler. I samtliga budskap kommunicerade vi att en presskonferens snart skulle förklara mer. Effekten av smyglanseringen blev precis vad vi hoppades på, i sociala kanaler diskuterades det vem avsändaren var och våra konton fick många följare trots att ingen visste vem som låg bakom. Det kallar vi lyckad kommunikation.

Efterkampanj

I samband med att smyglanseringen avslutades bjöd vi in media till en presskonferens där Galären avslöjade att de låg bakom avsändaren För livet i staden. Därefter rullade vi ut en helt ny webb, bytte namn på sociala kanaler samt tapetserade Luleå med budskap på sociala kanaler, bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser och adshells. Resultatet var slående, Galären var på allas läppar och responsen var enormt positiv.

Webb

Vi valde att bygga upp webben som en blandning mellan webb och blogg. Webben har sex kategori-menyer där vi samlar artiklar om Galärens verksamhet. Webben ska vara en samlingsplats för allt innehåll som Galären går ut med.

Jubileumsfest

I samband med 30-årsjubileumet skulle en fest hållas för alla samarbetspartners och lokalhyresgäster. 350 personer var inbjudna till Alcatraz med underhållning av Sinat Pirzadeh och Peter Siepen. Yours ansvarade för allt från upplägg och meny till dekoration och underhållning. En fest utöver det vanliga som vi sent ska glömma.

#Rekordmatchen

En del i Galärens 30-årsfirande och grand finale i efterkampanjen, var att man ville involvera Luleåborna i firandet. Idéen #Rekordmatchen föddes. Vi slog upp portarna till Coop Norrbotten Arena och bjöd alla på hockey när Luleå/MSSK tog emot AIK fredagen den 16 november. Galären brinner för hållbarhet och mångfald och är en stor sponsor till Luleå Hockeys damer. Genom #Rekordmatchen väckte vi intresset kring damhockeyn och fick möjligheten att ge något till Luleåborna. Tack vare en kommunikation som skapade engagemang och stolthet fick vi Luleå att stå upp för en idrott på lika villkor.

 

Genomslag i riksmedia och på sociala medier

#Rekordmatchen fick ett fantastiskt genomslag över hela Sverige och rekordböckerna fick skrivas om. Riksmedia rapporterade om matchen och på sociala medier haglade kommentarerna om den fantastiska insatsen för jämställd idrott.” Det nya publikrekordet blev 6 220 personer och kommunicerades i media som Luleås galna ”rekordslakt”.
– Det är helt amazing. Ett oförglömligt minne, säger stjärnbacken Jenni Hiirikoski till Expressen.