Utöver att leda projekt är Anton också delägare i Yours. En resultatinriktad och social relationsbyggare och idéspruta.
Vid sidan av jobbet är han engagerad i styrelserna Luleå näringsliv och Sveriges Kommunikationsbyråer (vårt branschförbund) samtidigt som han lyckas få tid över till träning, familj och friluftsliv.
Daniel är copywritern med uppdrag för kunder som Filmpool Nord, Galären och OK Norrbotten. Han åker gladeligen femton mil enkel väg för att få den bästa storyn och är en mästare på att få sociala kanaler att flyga.
På fritiden försöker han lära sig lira gitarr med dottern och kockar åt familj och vänner.
En ansvarsfull kreatör som alltid har en professionell lösning på gång. Utöver fantastisk formgivning levererar Elin ordning och reda i alla sina projekt.
En illustratör med omättlig passion för mat som gör henne till vår alldeles egna matstylist.
Emelie är en driven produktionsledare och organisatör med fingertoppskänsla för att få både stora och små projekt att lyfta. Har en bakgrund som konsult med koll på bokföring och ekonomi.
Älskar att möblera om och spenderar gärna vårvinterns helger till fjälls.
Gabriella är formgivaren från Brasilien som levererar kreativa lösningar i högt tempo. Med ett skarpt öga för detaljer är slutresultatet alltid av högsta kvalité.
Snowboardåkare och kampsportare med en bakgrund som professionell triathlet.
Med lång erfarenhet från Forsman & Bodenfors och ett öga för detaljer är Hanna en ansvarsfull creative director med helhetsperspektiv. Hon har stenkoll på att bygga varumärken och är bland andra hjärnan bakom Galären.
Smålänning som trivs allra bäst när hon arbetar med diverse projekt, tränar eller besöker världens bästa ö – Öland.
Jakob har en bakgrund som frilansjournalist med uppdrag över hela världen. Idag är han kreativ chef för Yours i Stockholm. Med idéer som engagerar söker han alltid efter nya infallsvinklar och spännande formuleringar.
Reser fortfarande så fort tillfälle ges och fyller hemmet med böcker och konst under tiden.
Med över 50 år i mediabranschen levererar Jokke kloka råd och ovärderlig kunskap i stort och smått.
När han inte är på Yours jobbar han med ideella föreningar i kultur- och idrottsvärlden, bland annat som ordförande i Luleå Basketcentrum.
Karin är projektledare och delägare i Yours kommunikationsbyrå. En social begåvning med stort driv och flerårig byråerfarenhet. Det spelar ingen roll om hennes bord är fullt eller överfullt, hon har alltid nyfikenhet och tid för nya spännande idéer.
När hon inte jobbar umgås hon gärna med familj och vänner och njuter av fler intressen, som vin och mat.
Magnus är en medveten och trendkänslig kreatör och filmproducent som har jobbat med digitala kanaler i många år. Genom åren har Magnus bland annat arbetat med varumärken som Sony Ericsson, Nike, Adidas, AMF Pension, Goldman Sachs och Virgin.
Trebarnspappa och kameranörd som trivs bäst i sina Birkenstock.
Marlené är projektledaren som går igång på planering, struktur och strategier. En målmedveten problemlösare som lockas av utmaningar.
Marlené är en riktig vinnarskalle som älskar sport och basketplanen är hennes andra hem. Som hon själv säger – man blir aldrig för gammal.
Efter en yrkesutbildning i webbutveckling är Niklas webbutvecklare på Yours sedan 2016, med inriktning mot front end-utveckling. Kommer senast från Wiseweb i Piteå.
En tekniknörd som gärna ser film och äter god mat när han inte jobbar extra som kontaktperson på socialförvaltningen i Luleå kommun.
Förutom att vara delägare i Yours fungerar Oskar som projektledare, webbutvecklare och byråns IT-avdelning.
Oskar har en bakgrund som snowboardåkare och är en engagerad klättrare.
Med över 30 år i kommunikationsbranschen bidrar formgivaren Patrik med rutin, engagemang och skicklighet. En effektiv kreatör och problemlösare med stor ansvarskänsla.
Fritiden ägnar han åt fotografering och fiske. När han inte lyssnar på musik.
Med en specialkompetens som är unik i Sverige levererar Richard 3D, animationer och avancerad retusch. Han har tidigare arbetat med några av världens största bilmärken och på Yours bidrar han med innovativa idéer som gör skillnad och skapar framgång för våra kunder.
När han inte jobbar lyfter han helst skrot eller påtar i sommarstugan. Och tittar på vackra hästar förstås.
Tobias är mediastrategen med erfarenhet inom målgruppsanalyser, mediestrategier, planering och rådgivning. En kombination som resulterar i kommunikation som gör skillnad på riktigt.
Familjefar som gärna spenderar tid i skogen, på klätterväggen och i pudersnön.
Vanessa är en målmedveten kreatör och copywriter som levererar briljanta idéer och texter till filmmanus, magasin och fullständiga koncept. Hon har också byråns bästa speakerröst.
Temperamentsfull halvsicilienska med en förkärlek för goda viner.
Zacke är programmerare och har jobbat med webb sedan millennieskiftet. Han har också jobbat med it-support på Luleå tekniska universitet.
Zacke är dessutom utbildad zumbainstruktör och uppträder ibland i medeltidskläder när föreningen Frostheim har möte.
Anki är Yours egen ekonom med lång erfarenhet från LTU och revisionsbyråer.
När hon inte håller koll på byråns siffror gillar hon att vistas i naturen runt stugan, gärna med löparskorna på. Skulle hon hamna på en öde ö så är det en påse Cheese Doodles som följa med i handbagaget.
När Norrbottens Destilleri kom till oss med uppdraget att producera en varumärkesfilm var det med ambitionen att föra varumärket ännu…
Hon har salsahöfter och hiphoparmar, är modig fast rädd och vill att alla ska må bra men gärna lösa sin…
Med syftet att skapa goodwill i samband med rivningen av fastigheten Gersen 2 uppmärksammande vi Luleåborna genom en slagkraftig rubrik…
Coop Norrbotten är norrbottningarnas egna matkedja som ägs av medlemmarna. Vinsten från butikerna går oavkortat tillbaka till länet i form…
Det är något magiskt över illustrationer, eller hur? De kan informera, förtydliga, fånga uppmärksamhet eller bara roa. En riktigt duktig…
Varje dag nås människor av cancerbesked som vänder tillvaron upp och ner. För vår kund Nordchark är det en självklarhet…
BD Fisk har en erfarenhet av nästan 100 år på havet. De behöver berätta för konsumenterna om sin historia, traditioner…
Trots sin ringa längd på 1,70 kan han stoltsera med två SM-guld i Sveriges högsta basketliga. Han beskriver sig själv…
Ta fram stora trumman! Vi är nominerade till Svenska Designpriset! Nu kan vi äntligen dela nyheten med er och samtidigt…
På en öde ö är en påse Cheese Doodles det enda hon behöver för att överleva. Joggingskorna är också något…
Med syftet att skapa goodwill i samband med rivningen av fastigheten Gersen 2 uppmärksammande vi Luleåborna genom en slagkraftig rubrik och budskapet att material, inredning och utrustning som fortfarande gick att använda, skulle skänkas bort. Viktigt var också att lyfta Galärens hållbarhetstänk, att det var en självklarhet för dem att så mycket som möjligt skulle återbrukas. Intressenter kunde därefter anmäla sitt intresse.
Kommunikationen publicerades både som printannons samt i Galärens sociala kanaler och bidrog till 427 intresseanmälningar och inredningen plockades ned i rekordfart.
Kommunikationen ledde till 427 intresseanmälningar och inredningen plockades ned i rekordfart.
När Norrbottens Destilleri kom till oss med uppdraget att producera en varumärkesfilm var det med ambitionen att föra varumärket ännu närmare konsumenterna genom att låta dem ta del av deras resa. Men hur berättar man om ett företag vars affärsidé innefattar alkoholhaltiga drycker? Det finns inte bara en regel att förhålla sig till, det kan snarare ses som en utmaning kantad av många snåriga stigar. Det fina i den här kråksången var att Norrbottens Destilleri inte bara satt på högkvalitativa produkter, utan också på en fantastisk story. Deras berättelse baseras nämligen på en totempåle som symboliserar resan längs Kalixälven. Inspirationen för produkterna är direkt tagna från Norrbottens mäktiga fjällvärld, mystiska skog, vackra ängar och hänförande hav.
Vår idé var att visualisera resan längs Kalixälven samtidigt som vi sömlöst ville väva in det dedikerade arbetet i produktionen. Vi presenterade ett storyboard i skissmanér för kunden som gav oss friheten att förverkliga det till en film med mycket känsla, associationer och såklart varumärke.
Om du också är sugen på att göra film eller bara undrar hur vi egentligen lyckats få en sittande vråk att flyga, hör av dig!
Det är något magiskt över illustrationer, eller hur? De kan informera, förtydliga, fånga uppmärksamhet eller bara roa. En riktigt duktig illustratör har förmågan att förmedla ett budskap på ett unikt sätt som är svårt att jämföra med något annat. Därför blir vi lika glada varje gång vi får ta fram illustrationer för våra kunder – en av våra Yoursare, Gabriella Takino, är nämligen en fantastisk illustratör.
Här följer ett axplock av illustrationer hon gjort för några av våra kunder. Givetvis med en stor dos engagemang och kärlek.
Coop Norrbotten är norrbottningarnas egna matkedja som ägs av medlemmarna. Vinsten från butikerna går oavkortat tillbaka till länet i form av nya butiker, jobb och allt som gör vardagen ännu härligare i vår del av landet. Vi behöver påminna norrbottningarna om varför Coop är norrbottningarnas mest lokala alternativ.
Som kund till Coop bidrar man till den goda kraften i Norrbotten samtidigt som man fredagsmyser, grillar korv i skogen eller njuter av en god vardagsmiddag. Detta enbart genom att handla i sin egna matvarubutik. Tillsammans skapas det jobb, nya butiker och saker som bidrar till en ännu härligare vardag i vår del av landet. Som sponsring till exempel. Det tack vare att att vinsten från butikerna stannar i länet.
Coop för Norrbotten är också Coop för alla kommuner i länet från Katterjåkk i norr till Munksund i söder. Coop för Öjebyn, Coop för Överkalix, Coop för Kiruna och Coop för Mjölkudden, ja ni fattar poängen. Coop är det lokalaste alternativet oavsett vart i länet man än bor.
Tillsammans med Coop Norrbotten lanserade vi konceptet i mars 2020 med hjälp av utomhusreklam, bannerannonsering, butiksskyltar och helsidor i print. Arbetet har sedan fortsatt löpande i sociala kanaler, helsidor, butiksinvigningar, på sponsorarenor och överallt i länet där Coop Norrbotten verkar.
Varje dag nås människor av cancerbesked som vänder tillvaron upp och ner. För vår kund Nordchark är det en självklarhet att varje år bidra till cancerforskningen. Inför Rosa oktober och Mustaschkampen i november producerade vi därför material som kommunicerade budskapet till konsumenterna på sociala medier, i radio samt i butik. Vad budskapet var? Att Nordchark, för varje såld falukorv original, skänker en krona till cancerforskningen.
BD Fisk har en erfarenhet av nästan 100 år på havet. De behöver berätta för konsumenterna om sin historia, traditioner och unika produkter. Vi på Yours är stolta och glada över att vara med på resan.
Vi vill berätta om historien. Hur ett av Norrbottens äldsta företag formades vid Bottenviken för nästan 100 år sedan. Om yrkesfiskarna i Niskala och Seskarö som tillsammans startade en förening som idag sträcker sig längs hela den Norrländska kusten. Vi vill berätta om 100 års fisketraditioner. Om hur man bäst tillagar den lilla siklöjan som är mest känd för sin löjrom. Vi vill berätta om produkten och hantverket. Om vårt breda sortiment av smakrika produkter från havet. Vi ska dela med oss av BD Fisks erfarenhet och kunnande av att ha varit till havs. Som en matintresserad fiskeexpert ska vi vara en inspiration på restaurangerna och i hemmet.
Första steget var en redesign av logotypen där vi förtydligar det lokala ursprunget samt lyfter fram den långa historien och erfaranheten. Vi har också tagit fram ett kommunikativt koncept ”Från djupet av Norrbotten”. Konceptet lyfter fram det lokala men andas också genuint och hårt arbete.
Vi har även gjort en ny vepa samt tydliggjort innehållet i BD Fisks sociala kanaler.
Samarbetet inleddes dock med en surströmmingskampanj där vi skickade ut surströmmingsburkar till profiler i hela Sverige för att uppmärksamma att surströmmingstraditionen håller på att försvinna där bland annat Tommy Myllymäki lade ut innehåll i sina egna kanaler och taggade BD Fisk.
Vi har skapat en grafisk profil med inspiration hämtad från Norrbottniska
allmogemålningar. Märket visualiserar människor i samverkan och region fyrkanten som består av Luleå, Piteå, Boden och Kalix.
Värdeord: Samverkan, dynamisk och lokal.
En lyckad ledighet behöver inte innebära långa resor till nya destinationer. Fantastiska upplevelser kan finnas rakt framför näsan utan att man reflekterat över det. Att det dessutom är miljövänligt att semestra i sin egen stad är bara ytterligare ett argument för att lyfta begreppet ”hemester”. Vi föreslog därför för vår kund Galären att vi skulle göra en julkampanj med just detta budskap. Genom att lyfta platser i Luleå där man kan spendera sin julledighet samt prata om vikten av att semestra i sin egen stad ville vi få fler att stanna kvar i staden över jul och kommande semestrar och ledigheter.
För att uppmärksamma att Luleå är en riktig julstad som bjuder på många fantastiska upplevelser ville vi kommunicera en oslagbar kombination som är både miljövänlig samtidigt som den bidrar till livet i staden. Att lyfta härliga platser i Luleå och konkreta erbjudanden. Med det dubbelbottnade anslaget Julen är här tog vi för oss genom adshels och printannonser som kommunicerade vikten av att värna om miljön och bidra till livet i staden. Vi riktade också våra budskap till Luleåbor i sociala medier. Dels genom inlägg men också genom en så kallad carousel-snurra på Facebook där vi puffade för olika erbjudanden i staden. Helt enkelt tips på roliga och spännande aktiviteter att se fram emot under julledigheten. Samma erbjudanden rullade också som instagram-stories. Totalt kommunicerades kampanjen under tre veckor i december/januari.
Vi lyckades på ett snyggt och intresseväckande sätt anamma Galärens pay off ”för livet i staden” samtidigt som hållbarhetsperspektivet stod i fokus. Två viktiga aspekter som ligger rätt i tiden och bygger ett starkt varumärke.
Varumärket Norrbottensgården erbjuder charkprodukter av högsta kvalité där genuina smaker kombineras med ett äkta norrländskt hantverk. I sortimentet finns allt från grytköttet och falukorven till den fina filén. När Norrbottensgården skulle lansera åtta produkter i Stockholm var målet givetvis att ta storstadsborna med storm!
Under lanseringsveckan var Norrbottensgården på plats i Stockholm för att i fem utvalda butiker visa upp produkterna samt låta nyfikna kunder provsmaka de smakrika korvarna. Genom en helsides-annons i Expressen lät vi mottagarna veta att Norrbottensgården inte bara har Sveriges godaste falukorv (ja, den basturökta falukorven kammade hem titeln Svensk mästare under Chark-SM 2018) utan också flera andra goda korvar värda att prova.
I sociala medier träffade vi rätt målgrupp genom riktad kommunikation till de aktuella platser där varje utvald butik var placerad. Visuellt skapade vi hunger och nyfikenhet samtidigt som vi informerade om var och när korvarna skulle serveras. Resultatet var överväldigande, produkterna sålde slut i butikerna och det positiva engagemanget i sociala medier var slående.
Vi är stolt partner till BC Luleå som dragit igång basketsäsongen med ett riktigt hett tema! Med ett nytt kommunikativt budskap ska vi hjälpa BC tillbaka till toppen. I år har vi även gjort introfilmen som rullar inför varje match.
Är det snart hög tid för styrelsemöte, klubbträff eller säljmöte? Då är Luleå Energi Arena den rätta platsen för dig. Här erbjuds besökaren flexibilitet och service i centrala Luleå, med en slående utsikt över fantastiska Norra hamn. Hit är du välkommen med den lilla eller stora festen, företagseventet eller konferensen. Vi fick i uppdrag att kommunicera konferenserbjudandet på ett attraktivt sätt.
Då Luleå Energi Arena starkt förknippas med basket valde vi att både i rubrikform och bildspråk flörta med det samtidigt som vi puffade för möjligheten att konferera på samma plats. Budskapet syntes i såväl printannonser och på utomhusytor som digitala banners och roll ups i arenan.
Hägern är Galärens största satsning någonsin. Den 45 meter höga byggnaden tornar upp sig på Varvet i Luleå och utsikten gör ingen besviken. Här ryms 127 lägenheter, 2 500 kvm kontorsytor, varmgarage och livsmedelsbutiken Coop i gatuplan. Ett bygge av det här slaget går givetvis ingen obemärkt förbi. Det har vi också sett till genom informativ, intresseväckande och smart marknadsföring på olika sätt.
Under hösten informerade vi om att intresseanmälan för Hägern snart skulle öppna. Det gjorde vi genom annonser i dagspress samt annonser och film i sociala medier. Förutom att informera om intresseanmälan lyfte vi samtidigt ytterligare värden som målgruppen inte tagit del av förut. Som takhöjd, att byggnaden är miljömärkt och kombinationen av cityliv och promenadstråk. Filmen visade hela Hägerns resa, från byggperiod och de inblandade aktörerna till färdigt resultat.
När lägenheterna släpptes klockan 15.00 den 15 oktober var responsen enorm! Redan samma dag var 850 nyfikna besökare in på Galärens hemsida och på mindre än en vecka hade över 1 100 intresseanmälningar skickats in och samtliga lägenheter hade intressenter. Kommunikationen fick med andra ord precis den effekt vi ville uppnå.
Med hjälp av 3D-teknik och retusch tar vi in några av Galärens fastigheter i Pridens fantastiska värld. Budskapet signalerar Galärens kreativitet i arkitektur samtidigt som den förespråkar en mångfald gentemot ett samhälle där normen inte är det självklara valet.
Vi valde att tapetsera innerstaden med en kampanj där copy och bildspråk tillsammans kombinerar värdet av livet i staden och Galären som fastighetsbolag.
En ljuvlig tid för avkoppling, umgänge och upplevelser väntar. Och mängder av somriga outfits förstås. Vi gjorde en härlig sommarfilm för sommarens liv & stil på Shopping.
Som ett steg i utveckligen av iFenix varumärke fick vi uppdraget att ta fram ett nytt välkomstpaket till deras Cloudbox som skickas till alla nya kunder. Vi ville att lådan skulle ha samma känsla av sömlös kvalitet som produkten på insidan. Därför ville vi inte göra vilken välkomstlåda som helst. Att vi dessutom är ett gäng prylnördar som älskar upplevelsen att packa upp en riktigt fin kartong gjorde vår resa till ett spännande äventyr. Vi ställde oss frågan om vi kunde slå Apple på fingrarna och svaret blev: JA!
Till välkomstlådan tog vi också fram nya instruktioner och en manual för inkoppling. I inledningen av arbetsprocessen var vi eniga om att kopplingsscheman, byggritningar och instruktionsmanualer kan vara det osexigaste som finns. Men varför inte tänka om och bara bestämma att ett kopplingsschema kan vara vackert? Hur skulle det se ut då? Ingenting är omöjligt om man är lite uppfinningsrik.
Livet är inte alltid enkelt, med ditt sätt är det bästa sättet. I Smedjan finns något för alla. För dig som glömt var du parkerat bilen, för dig som mutar dina barn med socker eller för dig som är sockersöt bara för att få precis som du vill.
I årets sommarfilm ville vi lyfta det Smedjan verkligen är, nämligen Norrbottens största galleria med den största samlade butikskompetensen. Massor av butiker, omtanke och kunskaper samlat under ett och samma tak. Vi ville också ge utrymme till människorna som jobbar i Smedjan, som varje dag gör kundernas vardag lite härligare. Dessutom ville vi förmedla att Smedjan är en av Luleås främsta mötesplatser i hjärtat av city där människor träffas och trivs.
Ny webb som på ett tydligt sätt förklarar vår affärsinriktning, så löd briefen från IT Norrbotten. Lösningen? En lättnavigerad webb med snyggt intro – en animerad 3D-illustration som på ett enkelt sätt förklarar alla projekt och samhällsfunktioner. Norrbotten placerades i ett världsperspektiv genom att visa dem sammankopplade näten. Att 3D-illustrationen var sjukt snygg, ja det är ett bra sätt att fånga besökarens uppmärksamhet.
Luleå tekniska universitet är först i världen med att ha hittat flytande vatten på Mars. Något som i förlängningen skulle kunna innebära att människan faktiskt skulle kunna flytta dit. Det skulle kunna innebära en kolonisering av hela solsystemet. Det är ingen liten nyhet och något de givetvis ville berätta för alla! Hur berättar man en sån sak på bästa sätt då? Vi förstod direkt att vi ville göra en film. En film som är informativ samtidigt som den bygger på spänning och häftiga framtidsvisioner. Genom att ta fram ett manus som innehöll både fakta och dramaturgi lyckades vi skapa en otrolig berättelse som vi visualiserade med storslagna bilder från rymden, intervjusituation med forskare samt 3D-effekter som på ett pedagogiskt sätt förklarade hur Luleå tekniska universitet gått till väga för att lyckas med uppdraget.
För 50 år sedan invigdes Scania Ferruform i Luleå. Redan ett år senare var succén ett faktum och antalet anställda hade mer än fördubblats. I september 2018 firade Scania Ferruform i Luleå 50 år av framgångar. Ett jubileum som självklart skulle firas med pompa och ståt. Kvällens plats var Alcatraz där en show under middagen blandades med två karismatiska konferencierer, kryddades med en känd nationell artist och avrundades med ett sprakande dansband. Såklart fanns även en DJ för dem som var discosugna.
Tänk er en flådig tv-gala med allt vad den innehåller. Scania Ferruforms helkväll gick i samma spår och leddes således av två karismatiska konferencierer som intervjuade nyckelpersoner och bjöd på ståuppkomik från scenen.
Gästerna fick en förtrollande start på kvällen när vår trollkarl skapade magi lagom till fördrinken. Han visade även vägen till festlokalen där 50-årskalaset skulle firas.
Scenshowen inleddes med en maffig ljus- och dansshow, ett öppningsnummer som satte stämningen för kvällen.
Middagen serverades i Nobelfest-anda och avslutades med en konsert av Nanne Grönvall som till publikens jubel bjöd på blandade hits. När Arvingarna tog vid öppnades kvällens dansgolv och festen avslutades med en klassisk vickning i form av korv och dryck.
Nordchark är ett välkänt varumärke i Norrbotten som troget funnits i charkdisken och som är många konsumenters favorit. Att byta utseende på etablerade förpackningar är roligt, och lite läskigt. Tänk om kunderna inte längre hittar sin favoritprodukt i butikshyllan? Men omväxling förnöjer så när Nordchark beslutade att förpackningarna skulle svida om till något helt annat ville de berätta om det på sociala medier på ett annorlunda och roligt sätt. Inte bara visa en bild på resultatet. Vi valde att producera en film med en känsla av mystik, där mängder av produkter dalar ner och bildar ett högt berg av en ny, snygg look.
I samband med att Galären fyllde 30 år 2018 ville de vitalisera sitt varumärke. Yours tog fram ett nytt koncept, en ny grafisk profil samt en idé på hur den skulle lanseras. Med det flexibla konceptet Ger staden liv bygger vi bilden av fastighetsbolaget som är i framkant när det gäller att bygga hållbart och ansvarsfullt, samtidigt som de också är en förebild för utvecklande arkitektur.
I och med det nya konceptet har vi också tagit fram en ny pay off – För livet i staden. Pay-offen finns med i all vår kommunikation som en sammanfattning av Galärens erbjudande.
Genom mod och engagemang utvecklar Galären samhället och Luleå. En visionär för livet i staden. Galären förädlar, förvaltar och utvecklar inte bara bostäder och kommersiella lokaler. De ger staden liv. Det är också det konceptet vi valde att ta fram till Galären – ger staden liv.
Logotypen är enkel, modern och tydlig. Vi har behållit en del av den marina känslan från den förra logotypen och väver samtidigt in det arkitektoniska. De två stiliserade seglen kan antingen uppfattas som just segel eller nyskapande arkitektur. Segelsymbolen kan sitta ihop med namnet Galären eller lyftas upp som ett eget designelement och kan appliceras i alla kanaler och enheter.
För att skapa en hype och nyfikenhet kring det nya konceptet startade vi en smyglanseringskampanj. Under två veckor spred vi budskapet om vikten av att ge staden liv under en temporär avsändare – För livet i staden. Vi syntes dagligen på bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser, adshells och i inlägg på sociala kanaler. I samtliga budskap kommunicerade vi att en presskonferens snart skulle förklara mer. Effekten av smyglanseringen blev precis vad vi hoppades på, i sociala kanaler diskuterades det vem avsändaren var och våra konton fick många följare trots att ingen visste vem som låg bakom. Det kallar vi lyckad kommunikation.
I samband med att smyglanseringen avslutades bjöd vi in media till en presskonferens där Galären avslöjade att de låg bakom avsändaren För livet i staden. Därefter rullade vi ut en helt ny webb, bytte namn på sociala kanaler samt tapetserade Luleå med budskap på sociala kanaler, bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser och adshells. Resultatet var slående, Galären var på allas läppar och responsen var enormt positiv.
Vi valde att bygga upp webben som en blandning mellan webb och blogg. Webben har sex kategori-menyer där vi samlar artiklar om Galärens verksamhet. Webben ska vara en samlingsplats för allt innehåll som Galären går ut med.
I samband med 30-årsjubileumet skulle en fest hållas för alla samarbetspartners och lokalhyresgäster. 350 personer var inbjudna till Alcatraz med underhållning av Sinat Pirzadeh och Peter Siepen. Yours ansvarade för allt från upplägg och meny till dekoration och underhållning. En fest utöver det vanliga som vi sent ska glömma.
En del i Galärens 30-årsfirande och grand finale i efterkampanjen, var att man ville involvera Luleåborna i firandet. Idéen #Rekordmatchen föddes. Vi slog upp portarna till Coop Norrbotten Arena och bjöd alla på hockey när Luleå/MSSK tog emot AIK fredagen den 16 november. Galären brinner för hållbarhet och mångfald och är en stor sponsor till Luleå Hockeys damer. Genom #Rekordmatchen väckte vi intresset kring damhockeyn och fick möjligheten att ge något till Luleåborna. Tack vare en kommunikation som skapade engagemang och stolthet fick vi Luleå att stå upp för en idrott på lika villkor.
#Rekordmatchen fick ett fantastiskt genomslag över hela Sverige och rekordböckerna fick skrivas om. Riksmedia rapporterade om matchen och på sociala medier haglade kommentarerna om den fantastiska insatsen för jämställd idrott.” Det nya publikrekordet blev 6 220 personer och kommunicerades i media som Luleås galna ”rekordslakt”.
– Det är helt amazing. Ett oförglömligt minne, säger stjärnbacken Jenni Hiirikoski till Expressen.
En del i Galärens 30-årsfirande och grand finale i efterkampanjen, var att man ville involvera Luleåborna i firandet. Idéen #Rekordmatchen föddes. Vi slog upp portarna till Coop Norrbotten Arena och bjöd alla på hockey när Luleå/MSSK tog emot AIK fredagen den 16 november. Galären brinner för hållbarhet och mångfald och är en stor sponsor till Luleå Hockeys damer. Genom #Rekordmatchen väckte vi intresset kring damhockeyn och fick möjligheten att ge något till Luleåborna. Tack vare en kommunikation som skapade engagemang och stolthet fick vi Luleå att stå upp för en idrott på lika villkor.
#Rekordmatchen fick ett fantastiskt genomslag över hela Sverige och rekordböckerna fick skrivas om. Riksmedia rapporterade om matchen och på sociala medier haglade kommentarerna om den fantastiska insatsen för jämställd idrott.” Det nya publikrekordet blev 6 220 personer och kommunicerades i media som Luleås galna ”rekordslakt”.
– Det är helt amazing. Ett oförglömligt minne, säger stjärnbacken Jenni Hiirikoski till Expressen.
Luleås galna rekordslakt. Fullsatt i publikfesten.
Hamburgerkedjan Bastard Burgers tar Streetfood-Sverige med storm. Yours har jobbat med Bastard Burgers sedan starten av hålet-i-väggen restaurangen i Luleå. Med filmproduktion och webbutveckling hjälper vi dem sprida sitt unika varumärke.
Varje gång Bastard Burgers har premiär för en ny restaurang, och vid andra speciella tillfällen, producerar Yours filmer som sprids via sociala medier och på deras egen webb. Filmerna får alltid stor spridning och har blivit en viktig del av Bastard Burgers varumärkesbyggande.
Eftersom Bastard Burgers konstant öppnar nya restauranger över hela landet har de också stora rekryteringsbehov. Istället för att använda sig av traditionella platsannonser hjälpte vi dem utveckla en serie employer branding-filmer där de anställda berättar om varför de älskar att vara en del av bastardfamiljen.
Sommaren 2018 lanserades Bastard Burgers nya hemsida där alla delar av varumärket förenas för att skapa en helhet. Här har vi kombinerat video och stop motion för att skapa en dynamisk upplevelse med samma sköna känsla som när du kliver in på någon av Bastard Burgers restauranger.
Shopping är en galleria för den yngre generationen, med en medveten och aktiv dynamisk livsstil. Personer som umgås med sina vänner på stan och gärna både äter och shoppar under samma tak. En livsstilsgalleria. Shopping erbjuder sina besökare någonting mer än bara utbudet. Det är ett aktivt val och ett statement att spendera sin tid i gallerian.
Vi har valt att mestadels använda oss av det grafiska elementet i Shoppings logotyp, och lägga på budskapet ”För liv & stil”.
Outinens är ett norrländskt familjeföretag som bygger på tradition och äkta råvaror utan e-medel och socker. När Outinens ville ta fram en potatisgratäng under sitt eget varumärke var Yours med och tog fram en ny grafisk profil, lanseringsidé och en kommunikationsplan. Tillsammans med kund har Yours yttersta ansvaret för att skapa säljande och varumärkesstärkande innehåll på sociala kanaler och webb.
Vi har tagit fram en grafisk profil som ska visa på tradition, äkthet och kvalité. Detta återspeglar sig även i logotypen i både budskap och form.
Outinens vd Kalle hälsade på mästerkocken Simon Laiti på Hemmagastronomi och fick lära sig ett och annat. Eller?
Den nya webben gjorde vi till en samlingsplats för recept, filmer och Outinens produkter. Den är lättnavigerad och ger en tydlig bild över Outinens erbjudande på marknaden.
Som alla andra kändisar tyckte vi även att Kalle Outinen behövde en egen dokusåpa. I mars sändes första ”avsnittet” av Kalle och potatisfamiljen på Youtube och Facebook. Där får man följa hela familjen Outinen. Eftersom det blev en självklar succé gjordes under hösten 2017 ytterligare ett avsnitt. I skrivande stund ligger fyra filmer ute och vi hoppas naturligtvis få visa fler inblickar i Kalles potatisliv.
Yours har haft äran att ha Länstrafiken Norrbotten som kund sedan 2009. Genom åren har vi gjort en hel del tillsammans – koncept, event, kampanjer, filmer och mycket mer. En riktig varumärkesresa helt enkelt.
Länstrafiken Norrbotten har jobbat med olika kommunikativa idéer genom åren. 2018 var kunden ute efter något nytt, fräscht, flexibelt och igenkännande. Det resulterade i Vägen till – ett koncept som ger oss frihet att kommunicera fördelarna med att välja bussen ur många olika perspektiv. Med Vägen till menar vi att bussen kan leda till många olika platser, känslor och upplevelser. Det kan handla om vägen till äventyret när resenären ska vandra i fjällen, vägen till kärleken när blicken plötsligt fastnar på personen som sitter mitt emot, vägen till vardagen när du pendlar till och från jobbet eller vägen till familjen när släktkalaset väntar.
Inför mässor och andra tillställningar fylls goodiebags med uppskattade give aways.
BDX hade en lång tradition av att berätta om sin verksamhet från insidan – det praktiska arbete som de utför och den expertis som finns inom företaget. Vi valde istället att se på deras verksamhet från utsidan och berätta om resultaten och samhällsnyttan som står kvar när BDX är färdiga med ett projekt. Ur det perspektivet är BDX en framtidsbyggare som skapar möjligheter för andra.
I arbetet med att stöpa om BDX varumärke har vi gjort om deras grafiska profil och förnyat deras varumärkeslöfte. Vi har också producerat ett antal filmer där vi konsekvent visar upp BDX som samhällsaktör och framtidsbyggare. Vad menar vi med framtidsbyggare? Ordet har en tydlig framåtriktning, det kan laddas med många värden och det har en inbyggd flexibilitet. Delar man upp ordet så anger ”Fram” riktningen och dynamiken, något som den röda pilen i logotypen förstärker och redan står för. ”Framtid” är något som alla kan relatera till. Det är det vi planerar för varje dag, det som vi ser fram emot. Och ordet ”byggare”, den som skapar något beständigt.
Vi fortsätter vårt arbete tillsammans med BDX där vi bland annat utvecklar en ny webb för koncernen. Önskemålet var att gå från en rörig hemsida till en mer kärnfull webb som är enkel att administrera och visar på bredden av BDX tjänster. En hemsida som stärker varumärket och förmågan att rekrytera. Lansering under 2019.
När BDX fyllde 15 år firades det med en stor fest på Luleå Energi Arena. 300 medarbetare var på plats och Yours ansvarade för upplägg, underhållning och dekoration. Det resulterade i en härlig kväll där stämningen var på topp fram till småtimmarna.
The Great Listening är en global organisation som skapar forum för demokratisk dialog. Med den svenska Almedalsveckan som förebild anordnar de events världen över för att bidra till ett öppnare, bättre och mer demokratiskt samhälle för alla.
Den grafiska profilen är The Great Listenings ansikte mot världen. I en stor organisation med många delar är det viktigt att all kommunikation följer samma mönster. Här har vi blandat färg och lekfullhet med professionella enkla typsnitt som speglar TGL:s verksamhet.
The Great Listenings webb är en sammanhållande plattform för organisationens många delar. Här sammanställs information om organisationen och kommande event i TGL:s grafiska uttryck.
Sociala medier