Yours Kommunikationsbyrå logo

Det här är Anton Norberg

Yrkesroll: Säljchef och kommunikationsstrateg

Utöver att leda projekt är Anton också delägare i Yours. En resultatinriktad och social relationsbyggare och idéspruta.

Vid sidan av jobbet är han engagerad i styrelserna Luleå näringsliv och Sveriges Kommunikationsbyråer (vårt branschförbund) samtidigt som han lyckas få tid över till träning, familj och friluftsliv.



Det här är Daniel Engberg

Yrkesroll: Copywriter

Daniel är copywritern med uppdrag för kunder som Filmpool Nord, Galären och OK Norrbotten. Han åker gladeligen femton mil enkel väg för att få den bästa storyn och är en mästare på att få sociala kanaler att flyga.

På fritiden försöker han lära sig lira gitarr med dottern och kockar åt familj och vänner.



Det här är Elin Boström

Yrkesroll: Art director

En ansvarsfull kreatör som alltid har en professionell lösning på gång. Utöver fantastisk formgivning levererar Elin ordning och reda i alla sina projekt.

En illustratör med omättlig passion för mat som gör henne till vår alldeles egna matstylist.



Det här är Emelie Morin

Yrkesroll: Produktionsledare

Emelie är en driven produktionsledare och organisatör med fingertoppskänsla för att få både stora och små projekt att lyfta. Har en bakgrund som konsult med koll på bokföring och ekonomi.

Älskar att möblera om och spenderar gärna vårvinterns helger till fjälls.



Det här är Gabriella Maria Takino Lundholm

Yrkesroll: Formgivare och illustratör

Gabriella är formgivaren från Brasilien som levererar kreativa lösningar i högt tempo. Med ett skarpt öga för detaljer är slutresultatet alltid av högsta kvalité.

Snowboardåkare och kampsportare med en bakgrund som professionell triathlet.



Det här är Hanna Stridfeldt

Yrkesroll: Creative director

Med lång erfarenhet från Forsman & Bodenfors och ett öga för detaljer är Hanna en ansvarsfull creative director med helhetsperspektiv. Hon har stenkoll på att bygga varumärken och är bland andra hjärnan bakom Galären.

Smålänning som trivs allra bäst när hon arbetar med diverse projekt, tränar eller besöker världens bästa ö – Öland.



Det här är Jakob Lind

Yrkesroll: Kreativ chef och kundansvarig, Stockholm

Jakob har en bakgrund som frilansjournalist med uppdrag över hela världen. Idag är han kreativ chef för Yours i Stockholm. Med idéer som engagerar söker han alltid efter nya infallsvinklar och spännande formuleringar.

Reser fortfarande så fort tillfälle ges och fyller hemmet med böcker och konst under tiden.



Det här är Jan Palo

Yrkesroll: Senior rådgivare

Med över 50 år i mediabranschen levererar Jokke kloka råd och ovärderlig kunskap i stort och smått.

När han inte är på Yours jobbar han med ideella föreningar i kultur- och idrottsvärlden, bland annat som ordförande i Luleå Basketcentrum.



Det här är Jon Havnesköld

Yrkesroll: Produktionsledare



Det här är Karin Klockare

Yrkesroll: Kommunikationsstrateg och projektledare

Karin är projektledare och delägare i Yours kommunikationsbyrå. En social begåvning med stort driv och flerårig byråerfarenhet. Det spelar ingen roll om hennes bord är fullt eller överfullt, hon har alltid nyfikenhet och tid för nya spännande idéer.

När hon inte jobbar umgås hon gärna med familj och vänner och njuter av fler intressen, som vin och mat.



Det här är Magnus Höggren

Yrkesroll: Creative director, filmproducent

Magnus är en medveten och trendkänslig kreatör och filmproducent som har jobbat med digitala kanaler i många år. Genom åren har Magnus bland annat arbetat med varumärken som Sony Ericsson, Nike, Adidas, AMF Pension, Goldman Sachs och Virgin.

Trebarnspappa och kameranörd som trivs bäst i sina Birkenstock.



Det här är Marlené Renholm

Yrkesroll: Projektledare

Marlené är projektledaren som går igång på planering, struktur och strategier. En målmedveten problemlösare som lockas av utmaningar.

Marlené är en riktig vinnarskalle som älskar sport och basketplanen är hennes andra hem. Som hon själv säger – man blir aldrig för gammal.



Det här är Niklas Räävi

Yrkesroll: Webbutvecklare

Efter en yrkesutbildning i webbutveckling är Niklas webbutvecklare på Yours sedan 2016, med inriktning mot front end-utveckling. Kommer senast från Wiseweb i Piteå.

En tekniknörd som gärna ser film och äter god mat när han inte jobbar extra som kontaktperson på socialförvaltningen i Luleå kommun.



Det här är Oskar Norberg Lundmark

Yrkesroll: Projektledare, webbutvecklare

Förutom att vara delägare i Yours fungerar Oskar som projektledare, webbutvecklare och byråns IT-avdelning.

Oskar har en bakgrund som snowboardåkare och är en engagerad klättrare.



Det här är Patrik Öhman

Yrkesroll: Formgivare

Med över 30 år i kommunikationsbranschen bidrar formgivaren Patrik med rutin, engagemang och skicklighet. En effektiv kreatör och problemlösare med stor ansvarskänsla.

Fritiden ägnar han åt fotografering och fiske. När han inte lyssnar på musik.



Det här är Richard Wikström

Yrkesroll: Visual art, film

Med en specialkompetens som är unik i Sverige levererar Richard 3D, animationer och avancerad retusch. Han har tidigare arbetat med några av världens största bilmärken och på Yours bidrar han med innovativa idéer som gör skillnad och skapar framgång för våra kunder.

När han inte jobbar lyfter han helst skrot eller påtar i sommarstugan. Och tittar på vackra hästar förstås.



Det här är Tobias Öström

Yrkesroll: Vd, mediastrateg och projektledare

Tobias är mediastrategen med erfarenhet inom målgruppsanalyser, mediestrategier, planering och rådgivning. En kombination som resulterar i kommunikation som gör skillnad på riktigt.

Familjefar som gärna spenderar tid i skogen, på klätterväggen och i pudersnön.



Det här är Vanessa Cicero

Yrkesroll: Senior copywriter

Vanessa är en målmedveten kreatör och copywriter som levererar briljanta idéer och texter till filmmanus, magasin och fullständiga koncept. Hon har också byråns bästa speakerröst.

Temperamentsfull halvsicilienska med en förkärlek för goda viner.

 



Det här är Zakarias Persson

Yrkesroll: Utvecklare

Zacke är programmerare och har jobbat med webb sedan millennieskiftet. Han har också jobbat med it-support på Luleå tekniska universitet.

Zacke är dessutom utbildad zumbainstruktör och uppträder ibland i medeltidskläder när föreningen Frostheim har möte.

 



Det här är Ann-Christin Flodström

Yrkesroll: Ekonom

Anki är Yours egen ekonom med lång erfarenhet från LTU och revisionsbyråer.

När hon inte håller koll på byråns siffror gillar hon att vistas i naturen runt stugan, gärna med löparskorna på. Skulle hon hamna på en öde ö så är det en påse Cheese Doodles som följa med i handbagaget.



Några av våra kunder

Yours feed

  • Uppdrag / 2020-11-27

    Coop för Norrbotten

    Coop Norrbotten är norrbottningarnas egna matkedja som ägs av medlemmarna. Vinsten från butikerna går oavkortat tillbaka till länet i form…

  • Uppdrag / 2020-11-19

    Säg det med en illustration

    Det är något magiskt över illustrationer, eller hur? De kan informera, förtydliga, fånga uppmärksamhet eller bara roa. En riktigt duktig…

  • Uppdrag / 2020-11-05

    Korv som gör gott

    Varje dag nås människor av cancerbesked som vänder tillvaron upp och ner. För vår kund Nordchark är det en självklarhet…

  • Uppdrag / 2020-10-30

    Från djupet av Norrbotten

    BD Fisk har en erfarenhet av nästan 100 år på havet. De behöver berätta för konsumenterna om sin historia, traditioner…

  • Jon Havnesköld
    Nyhet / 2020-09-21

    ”Älskar redan människorna”

    Trots sin ringa längd på 1,70 kan han stoltsera med två SM-guld i Sveriges högsta basketliga. Han beskriver sig själv…

  • Nyhet / 2020-09-02

    Det är officiellt!

    Ta fram stora trumman! Vi är nominerade till Svenska Designpriset!  Nu kan vi äntligen dela nyheten med er och samtidigt…

  • Nyhet / 2020-09-01

    Allt hon behöver på en öde ö – ostbågar

    På en öde ö är en påse Cheese Doodles det enda hon behöver för att överleva. Joggingskorna är också något…

  • Uppdrag / 2020-08-12

    Grafisk profil

    Vi har skapat en grafisk profil med inspiration hämtad från Norrbottniska allmogemålningar. Märket visualiserar människor i samverkan och region fyrkanten…

  • Nyhet / 2020-05-22

    Karin fortsätter ”chefa”

    Hej Karin, I fyra år har du nu styrt Yours-gänget som vd. Hur har det varit? – Det första ordet…

  • Nyhet / 2020-05-11

    Tobias Öström ny vd på Yours

    Nu tar Tobias Öström över som vd för Yours kommunikationsbyrå i Luleå. En planerad succession där tidigare vd Karin Klockare…

Kund

Yours, Luleå Basket, Länstrafiken, Galären, OK Norrbotten, Savoy, BDX och BnearIT

Säg det med en illustration

Det är något magiskt över illustrationer, eller hur? De kan informera, förtydliga, fånga uppmärksamhet eller bara roa. En riktigt duktig illustratör har förmågan att förmedla ett budskap på ett unikt sätt som är svårt att jämföra med något annat. Därför blir vi lika glada varje gång vi får ta fram illustrationer för våra kunder – en av våra Yoursare, Gabriella Takino, är nämligen en fantastisk illustratör.

Här följer ett axplock av illustrationer hon gjort för några av våra kunder. Givetvis med en stor dos engagemang och kärlek.

 

Kund

Coop Norrbotten

Uppdrag

Tillsammans med Coop Norrbotten ska vi påminna norrbottningarna om fördelarna med att handla på Coop med målet att fler väljer Coop som sin matbutik framför konkurrenterna samt att öka antalet medlemmar.

Fakta

Coop Norrbotten är en av 31 konsumentföreningar i hela Sverige och startade i Norrbotten under 1800-talet. Idag har Coop Norrbotten verksamhet i länets 14 kommuner.

Coop för Norrbotten

Coop Norrbotten är norrbottningarnas egna matkedja som ägs av medlemmarna. Vinsten från butikerna går oavkortat tillbaka till länet i form av nya butiker, jobb och allt som gör vardagen ännu härligare i vår del av landet. Vi behöver påminna norrbottningarna om varför Coop är norrbottningarnas mest lokala alternativ.

 

Coop är det lokalaste alternativet oavsett vart i länet man än bor.

Som kund till Coop bidrar man till den goda kraften i Norrbotten samtidigt som man fredagsmyser, grillar korv i skogen eller njuter av en god vardagsmiddag. Detta enbart genom att handla i sin egna matvarubutik. Tillsammans skapas det jobb, nya butiker och saker som bidrar till en ännu härligare vardag i vår del av landet. Som sponsring till exempel. Det tack vare att att vinsten från butikerna stannar i länet.

Coop för Norrbotten är också Coop för alla kommuner i länet från Katterjåkk i norr till Munksund i söder. Coop för Öjebyn, Coop för Överkalix, Coop för Kiruna och Coop för Mjölkudden, ja ni fattar poängen. Coop är det lokalaste alternativet oavsett vart i länet man än bor. 

Tillsammans med Coop Norrbotten lanserade vi konceptet i mars 2020 med hjälp av utomhusreklam, bannerannonsering, butiksskyltar och helsidor i print. Arbetet har sedan fortsatt löpande i sociala kanaler, helsidor, butiksinvigningar, på sponsorarenor och överallt i länet där Coop Norrbotten verkar.

Kund

Nordchark

Fakta

Nordchark är företaget som sedan 2001 levererar lokala charkprodukter av hög kvalitet.

Uppdrag

Att uppmärksamma Rosa oktober, Mustaschkampen och Nordcharks produkt på samma gång.

Korv som gör gott

Varje dag nås människor av cancerbesked som vänder tillvaron upp och ner. För vår kund Nordchark är det en självklarhet att varje år bidra till cancerforskningen. Inför Rosa oktober och Mustaschkampen i november producerade vi därför material som kommunicerade budskapet till konsumenterna på sociala medier, i radio samt i butik. Vad budskapet var? Att Nordchark, för varje såld falukorv original, skänker en krona till cancerforskningen.

Kund

BD Fisk

Uppdrag

Att tillsammans med BD Fisk stärka varumärket och ta en tydlig position som den självklara fiskleverantören i Norrbotten och Sverige.

Fakta

BD Fisk har en erfarenhet av nästan 100 år på havet. Fisken förädlas i deras produktionsanläggning i Luleå.

Från djupet av Norrbotten

BD Fisk har en erfarenhet av nästan 100 år på havet. De behöver berätta för konsumenterna om sin historia, traditioner och unika produkter. Vi på Yours är stolta och glada över att vara med på resan.

Vi vill berätta om historien. Hur ett av Norrbottens äldsta företag formades vid Bottenviken för nästan 100 år sedan. Om yrkesfiskarna i Niskala och Seskarö som tillsammans startade en förening som idag sträcker sig längs hela den Norrländska kusten. Vi vill berätta om 100 års fisketraditioner. Om hur man bäst tillagar den lilla siklöjan som är mest känd för sin löjrom. Vi vill berätta om produkten och hantverket. Om vårt breda sortiment av smakrika produkter från havet. Vi ska dela med oss av BD Fisks erfarenhet och kunnande av att ha varit till havs. Som en matintresserad fiskeexpert ska vi vara en inspiration på restaurangerna och i hemmet.

 

Första steget var en redesign av logotypen där vi förtydligar det lokala ursprunget samt lyfter fram den långa historien och erfaranheten. Vi har också tagit fram ett kommunikativt koncept ”Från djupet av Norrbotten”. Konceptet lyfter fram det lokala men andas också genuint och hårt arbete.

Vi har även gjort en ny vepa samt tydliggjort innehållet i BD Fisks sociala kanaler.

Samarbetet inleddes dock med en surströmmingskampanj där vi skickade ut surströmmingsburkar till profiler i hela Sverige för att uppmärksamma att surströmmingstraditionen håller på att försvinna där bland annat Tommy Myllymäki lade ut innehåll i sina egna kanaler och taggade BD Fisk.

Kund

Luleå Näringsliv

Luleå Näringsliv

Luleå Näringsliv är ett samverkansbolag som driver företagens idéer och behov för en bättre tillväxt i hela regionen. 

Uppdrag

Skapa en grafisk profil

Grafisk profil

Vi har skapat en grafisk profil med inspiration hämtad från Norrbottniska
allmogemålningar. Märket visualiserar människor i samverkan och region fyrkanten som består av Luleå, Piteå, Boden och Kalix.

Värdeord: Samverkan, dynamisk och lokal.

Kund

Galären

Uppdrag

Att genom ett hållbarhetsperspektiv uppmärksamma att Luleå är en fantastisk julstad som man inte behöver resa bort ifrån över jul.

Fakta

Det finns forskning som pekar på att hemester kan vara mer avstressande än semester. Det är dessutom mer miljövänligt och bidrar också till den lokala besöksnäringen.

Julen är här

En lyckad ledighet behöver inte innebära långa resor till nya destinationer. Fantastiska upplevelser kan finnas rakt framför näsan utan att man reflekterat över det. Att det dessutom är miljövänligt att semestra i sin egen stad är bara ytterligare ett argument för att lyfta begreppet ”hemester”. Vi föreslog därför för vår kund Galären att vi skulle göra en julkampanj med just detta budskap. Genom att lyfta platser i Luleå där man kan spendera sin julledighet samt prata om vikten av att semestra i sin egen stad ville vi få fler att stanna kvar i staden över jul och kommande semestrar och ledigheter.

Hur, var och när?

För att uppmärksamma att Luleå är en riktig julstad som bjuder på många fantastiska upplevelser ville vi kommunicera en oslagbar kombination som är både miljövänlig samtidigt som den bidrar till livet i staden. Att lyfta härliga platser i Luleå och konkreta erbjudanden. Med det dubbelbottnade anslaget Julen är här tog vi för oss genom adshels och printannonser som kommunicerade vikten av att värna om miljön och bidra till livet i staden. Vi riktade också våra budskap till Luleåbor i sociala medier. Dels genom inlägg men också genom en så kallad carousel-snurra på Facebook där vi puffade för olika erbjudanden i staden. Helt enkelt tips på roliga och spännande aktiviteter att se fram emot under julledigheten. Samma erbjudanden rullade också som instagram-stories. Totalt kommunicerades kampanjen under tre veckor i december/januari.

Adshels

Sociala medier

Slutsats

Vi lyckades på ett snyggt och intresseväckande sätt anamma Galärens pay off  ”för livet i staden” samtidigt som hållbarhetsperspektivet stod i fokus. Två viktiga aspekter som ligger rätt i tiden och bygger ett starkt varumärke.

Kund

Norrbottensgården

Uppdrag

Lansera åtta produkter i Stockholm.

Fakta

Norrbottensgården grundades 2001 och står för säkerhet och trygghet. Charkprodukterna som säljs under varumärket Norrbottensgården ska präglas av sunt bondförnuft.

Sveriges godaste falukorv

Varumärket Norrbottensgården erbjuder charkprodukter av högsta kvalité där genuina smaker kombineras med ett äkta norrländskt hantverk. I sortimentet finns allt från grytköttet och falukorven till den fina filén. När Norrbottensgården skulle lansera åtta produkter i Stockholm var målet givetvis att ta storstadsborna med storm!

Under lanseringsveckan var Norrbottensgården på plats i Stockholm för att i fem utvalda butiker visa upp produkterna samt låta nyfikna kunder provsmaka de smakrika korvarna. Genom en helsides-annons i Expressen lät vi mottagarna veta att Norrbottensgården inte bara har Sveriges godaste falukorv (ja, den basturökta falukorven kammade hem titeln Svensk mästare under Chark-SM 2018) utan också flera andra goda korvar värda att prova.

Norrbottensgarden mobil

I sociala medier träffade vi rätt målgrupp genom riktad kommunikation till de aktuella platser där varje utvald butik var placerad. Visuellt skapade vi hunger och nyfikenhet samtidigt som vi informerade om var och när korvarna skulle serveras. Resultatet var överväldigande, produkterna sålde slut i butikerna och det positiva engagemanget i sociala medier var slående.

Kund

BC Luleå

Uppdrag

Yours är BC Luleås kommunikationsbyrå sedan 10 år tillbaka.

Fakta

BC Luleå är Sveriges mest framgångsrika basketförening i modern tid. Klubben har en stolt historik, med åtta SM-guld, och går även en ljus framtid till mötes.

Reclaim the North

Vi är stolt partner till BC Luleå som dragit igång basketsäsongen med ett riktigt hett tema! Med ett nytt kommunikativt budskap ska vi hjälpa BC tillbaka till toppen. I år har vi även gjort introfilmen som rullar inför varje match.

 

 

Kund

Liverestaurangen

Uppdrag

Att kommunicera konferenserbjudandena på Luleå Energi Arena.

Fakta

I Luleå Energi Arena ligger Liverestaurangen. På Live kretsar passionen kring mat, sport och event. Här finns också flera konferensutrymmen som kan skräddarsys efter önskemål.

Basketsnack eller budgetsnack?

Är det snart hög tid för styrelsemöte, klubbträff eller säljmöte? Då är Luleå Energi Arena den rätta platsen för dig. Här erbjuds besökaren flexibilitet och service i centrala Luleå, med en slående utsikt över fantastiska Norra hamn. Hit är du välkommen med den lilla eller stora festen, företagseventet eller konferensen. Vi fick i uppdrag att kommunicera konferenserbjudandet på ett attraktivt sätt.

Lekfullt uttryck

Då Luleå Energi Arena starkt förknippas med basket valde vi att både i rubrikform och bildspråk flörta med det samtidigt som vi puffade för möjligheten att konferera på samma plats. Budskapet syntes i såväl printannonser och på utomhusytor som digitala banners och roll ups i arenan.

Sociala medier

På sociala medier ökade vi kännedomen om konferensmöjligheterna på ett attraktivt sätt. Via inläggen ledde vi besökaren till webben där all information finns vad gäller storlek på lokaler, utrustning samt vilket matpaket som går att beställa till.

Kund

Galären

Uppdrag

Att hjälpa Galären hyra ut 127 lägenheter i deras största satsning någonsin.

Fakta

Hägern är 15 våningar högt och därmed centrala Luleås högsta hus. 127 bostäder, kontor, varmgarage och en ny klimatsmart Coop-butik.

Luleås nya landmärke

Hägern är Galärens största satsning någonsin. Den 45 meter höga byggnaden tornar upp sig på Varvet i Luleå och utsikten gör ingen besviken. Här ryms 127 lägenheter, 2 500 kvm kontorsytor, varmgarage och livsmedelsbutiken Coop i gatuplan. Ett bygge av det här slaget går givetvis ingen obemärkt förbi. Det har vi också sett till genom informativ, intresseväckande och smart marknadsföring på olika sätt.

 

 

Teaserkampanj

Vi valde att börja puffa för lägenheterna redan innan sommaren (2019). Vi ville skapa en nyfikenhet och en snackis som bygger bilden av Hägern som ett drömlikt ställe att bo på. Genom annonser i både dagspress och sociala medier lyfte vi olika värden som utsikt, närhet, interiörer och faciliteter i både bild och copy.

Lanseringsfas

Under hösten informerade vi om att intresseanmälan för Hägern snart skulle öppna. Det gjorde vi genom annonser i dagspress samt annonser och film i sociala medier. Förutom att informera om intresseanmälan lyfte vi samtidigt ytterligare värden som målgruppen inte tagit del av förut. Som takhöjd, att byggnaden är miljömärkt och kombinationen av cityliv och promenadstråk. Filmen visade hela Hägerns resa, från byggperiod och de inblandade aktörerna till färdigt resultat.

Resultat

När lägenheterna släpptes klockan 15.00 den 15 oktober var responsen enorm! Redan samma dag var 850 nyfikna besökare in på Galärens hemsida och på mindre än en vecka hade över 1 100 intresseanmälningar skickats in och samtliga lägenheter hade intressenter. Kommunikationen fick med andra ord precis den effekt vi ville uppnå.

Kund

Galären

Uppdrag

Att lyfta Galärens samarbete med Pride. En del av Galärens sociala ansvar innebär ett arbete för en inkluderande stad och alla människors lika värde och därför var också målet att det budskapet skulle nå fram till Luleåborna.

Fakta

Galären har stöttat Pride sedan starten 2012.

Ger kärleken liv

Med hjälp av 3D-teknik och retusch tar vi in några av Galärens fastigheter i Pridens fantastiska värld. Budskapet signalerar Galärens kreativitet i arkitektur samtidigt som den förespråkar en mångfald gentemot ett samhälle där normen inte är det självklara valet.

Vi valde att tapetsera innerstaden med en kampanj där copy och bildspråk tillsammans kombinerar värdet av livet i staden och Galären som fastighetsbolag.

Kund

Shopping

Uppdrag

Att göra en sommarfilm för Shopping och visa upp inspirerande sommaroutfits.

Fakta

Shopping är världens första inomhusgalleria.

För sommarens liv & stil

En ljuvlig tid för avkoppling, umgänge och upplevelser väntar. Och mängder av somriga outfits förstås. Vi gjorde en härlig sommarfilm för sommarens liv & stil på Shopping.

Kund

Genesis IT

Uppdrag

Ta fram ett nytt välkomstpaket med lika sömlös kvalitet som produkten på insidan.

Fakta

iFenix är ett modernt och molnbaserat affärssystem som utvecklats för att tillgodose morgondagens krav i både fysisk och digital handel.

iFenix – en förpackning med känsla

Som ett steg i utveckligen av iFenix varumärke fick vi uppdraget att ta fram ett nytt välkomstpaket till deras Cloudbox som skickas till alla nya kunder. Vi ville att lådan skulle ha samma känsla av sömlös kvalitet som produkten på insidan. Därför ville vi inte göra vilken välkomstlåda som helst. Att vi dessutom är ett gäng prylnördar som älskar upplevelsen att packa upp en riktigt fin kartong gjorde vår resa till ett spännande äventyr. Vi ställde oss frågan om vi kunde slå Apple på fingrarna och svaret blev: JA!

 

 

Ett kopplingsschema kan vara vackert

Till välkomstlådan tog vi också fram nya instruktioner och en manual för inkoppling. I inledningen av arbetsprocessen var vi eniga om att kopplingsscheman, byggritningar och instruktionsmanualer kan vara det osexigaste som finns. Men varför inte tänka om och bara bestämma att ett kopplingsschema kan vara vackert? Hur skulle det se ut då? Ingenting är omöjligt om man är lite uppfinningsrik.

Kund

Smedjan

Uppdrag

Nytt skyltkoncept för Smedjan - Vi har något för alla

Vardagshjältar

Livet är inte alltid enkelt, med ditt sätt är det bästa sättet. I Smedjan finns något för alla. För dig som glömt var du parkerat bilen, för dig som mutar dina barn med socker eller för dig som är sockersöt bara för att få precis som du vill.

Kund

Smedjan

Uppdrag

Visa vad Smedjan erbjuder - något som nätshopping inte kan.

Fakta

Smedjan är Norrbottens största galleria

Vi har något för alla

I årets sommarfilm ville vi lyfta det Smedjan verkligen är, nämligen Norrbottens största galleria med den största samlade butikskompetensen. Massor av butiker, omtanke och kunskaper samlat under ett och samma tak. Vi ville också ge utrymme till människorna som jobbar i Smedjan, som varje dag gör kundernas vardag lite härligare. Dessutom ville vi förmedla att Smedjan är en av Luleås främsta mötesplatser i hjärtat av city där människor träffas och trivs.

Kund

IT Norrbotten

Uppdrag

Ny webb med enkel struktur och som på ett tydligt sätt förklarar IT Norrbottens affärsinriktning.

Fakta

IT Norrbotten erbjuder ett av Europas största öppna fiberbaserade höghastighetsnät till näringsliv och offentlig service.

Höghastighetsnät med 3D-teknik

Ny webb som på ett tydligt sätt förklarar vår affärsinriktning, så löd briefen från IT Norrbotten. Lösningen? En lättnavigerad webb med snyggt intro – en animerad 3D-illustration som på ett enkelt sätt förklarar alla projekt och samhällsfunktioner. Norrbotten placerades i ett världsperspektiv genom att visa dem sammankopplade näten. Att 3D-illustrationen var sjukt snygg, ja det är ett bra sätt att fånga besökarens uppmärksamhet.

Kund

Luleå tekniska universitet

Uppdrag

Kommunicera att Luleå tekniska universitet är först i världen med att ha hittat flytande vatten på Mars.

Fakta

Luleå tekniska universitet är i stark tillväxt med världsledande kompetens inom flera forskningsområden. Norra Sverige är ett viktigt rymdkluster där Luleå tekniska universitet är en nyckelaktör med spetsforskning och internationella kontakter.

Med en känsla för rymd

Luleå tekniska universitet är först i världen med att ha hittat flytande vatten på Mars. Något som i förlängningen skulle kunna innebära att människan faktiskt skulle kunna flytta dit. Det skulle kunna innebära en kolonisering av hela solsystemet. Det är ingen liten nyhet och något de givetvis ville berätta för alla! Hur berättar man en sån sak på bästa sätt då? Vi förstod direkt att vi ville göra en film. En film som är informativ samtidigt som den bygger på spänning och häftiga framtidsvisioner. Genom att ta fram ett manus som innehöll både fakta och dramaturgi lyckades vi skapa en otrolig berättelse som vi visualiserade med storslagna bilder från rymden, intervjusituation med forskare samt 3D-effekter som på ett pedagogiskt sätt förklarade hur Luleå tekniska universitet gått till väga för att lyckas med uppdraget.

Resultatet blev precis vad vi hoppades på – en spännande, kittlande och pedagogisk film om en helt annan planet.

Kund

Scania Ferruform

Fakta

Scania Ferruform är ett fristående helägt dotterbolag till Scania. Scania Ferruform är centrum för Scanias tillverkning av ramkomponenter i höghållfasta material.

Uppdrag

Scania Ferruform i Luleå fyllde 50 år och ville fira detta med ett event.

Den stora jubileumsfesten

För 50 år sedan invigdes Scania Ferruform i Luleå. Redan ett år senare var succén ett faktum och antalet anställda hade mer än fördubblats. I september 2018 firade Scania Ferruform i Luleå 50 år av framgångar. Ett jubileum som självklart skulle firas med pompa och ståt. Kvällens plats var Alcatraz där en show under middagen blandades med två karismatiska konferencierer, kryddades med en känd nationell artist och avrundades med ett sprakande dansband. Såklart fanns även en DJ för dem som var discosugna.

Med spår av gala

Tänk er en flådig tv-gala med allt vad den innehåller. Scania Ferruforms helkväll gick i samma spår och leddes således av två karismatiska konferencierer som intervjuade nyckelpersoner och bjöd på ståuppkomik från scenen.

Trollbindande start

Gästerna fick en förtrollande start på kvällen när vår trollkarl skapade magi lagom till fördrinken. Han visade även vägen till festlokalen där 50-årskalaset skulle firas.

I rampljuset

Scenshowen inleddes med en maffig ljus- och dansshow, ett öppningsnummer som satte stämningen för kvällen. 

En härlig cocktail av middag och disco

Middagen serverades i Nobelfest-anda och avslutades med en konsert av Nanne Grönvall som till publikens jubel bjöd på blandade hits. När Arvingarna tog vid öppnades kvällens dansgolv och festen avslutades med en klassisk vickning i form av korv och dryck.

Kund

Nordchark

Uppdrag

Producera en film för att kommunicera att Nordchark lanserat nya förpackningar för sina produkter.

Fakta

Nordchark är företaget som sedan 2001 levererar lokala charkprodukter av hög kvalitet.

Ny förpackning i charkdisken

Nordchark är ett välkänt varumärke i Norrbotten som troget funnits i charkdisken och som är många konsumenters favorit. Att byta utseende på etablerade förpackningar är roligt, och lite läskigt. Tänk om kunderna inte längre hittar sin favoritprodukt i butikshyllan? Men omväxling förnöjer så när Nordchark beslutade att förpackningarna skulle svida om till något helt annat ville de berätta om det på sociala medier på ett annorlunda och roligt sätt. Inte bara visa en bild på resultatet. Vi valde att producera en film med en känsla av mystik, där mängder av produkter dalar ner och bildar ett högt berg av en ny, snygg look.

Kund

Galären

Uppdrag

Ny grafisk profil och kommunikativt koncept.

Fakta

Galären är en familjeägd företagsgrupp inom fastighetsområdet med kontor i Luleå och Stockholm. Galären i Luleå äger 100 000 kvm lokaler och 500 bostäder.

En visionär för livet i staden

I samband med att Galären fyllde 30 år 2018 ville de vitalisera sitt varumärke. Yours tog fram ett nytt koncept, en ny grafisk profil samt en idé på hur den skulle lanseras. Med det flexibla konceptet Ger staden liv bygger vi bilden av fastighetsbolaget som är i framkant när det gäller att bygga hållbart och ansvarsfullt, samtidigt som de också är en förebild för utvecklande arkitektur.
I och med det nya konceptet har vi också tagit fram en ny pay off – För livet i staden. Pay-offen finns med i all vår kommunikation som en sammanfattning av Galärens erbjudande.

Ger staden liv

Genom mod och engagemang utvecklar Galären samhället och Luleå. En visionär för livet i staden. Galären förädlar, förvaltar och utvecklar inte bara bostäder och kommersiella lokaler. De ger staden liv. Det är också det konceptet vi valde att ta fram till Galären – ger staden liv.

Logotyp

Logotypen är enkel, modern och tydlig. Vi har behållit en del av den marina känslan från den förra logotypen och väver samtidigt in det arkitektoniska. De två stiliserade seglen kan antingen uppfattas som just segel eller nyskapande arkitektur. Segelsymbolen kan sitta ihop med namnet Galären eller lyftas upp som ett eget designelement och kan appliceras i alla kanaler och enheter.

Smyglansering

För att skapa en hype och nyfikenhet kring det nya konceptet startade vi en smyglanseringskampanj. Under två veckor spred vi budskapet om vikten av att ge staden liv under en temporär avsändare – För livet i staden. Vi syntes dagligen på bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser, adshells och i inlägg på sociala kanaler. I samtliga budskap kommunicerade vi att en presskonferens snart skulle förklara mer. Effekten av smyglanseringen blev precis vad vi hoppades på, i sociala kanaler diskuterades det vem avsändaren var och våra konton fick många följare trots att ingen visste vem som låg bakom. Det kallar vi lyckad kommunikation.

Efterkampanj

I samband med att smyglanseringen avslutades bjöd vi in media till en presskonferens där Galären avslöjade att de låg bakom avsändaren För livet i staden. Därefter rullade vi ut en helt ny webb, bytte namn på sociala kanaler samt tapetserade Luleå med budskap på sociala kanaler, bussbaksidor, i digitala annonser, printannonser och adshells. Resultatet var slående, Galären var på allas läppar och responsen var enormt positiv.

Webb

Vi valde att bygga upp webben som en blandning mellan webb och blogg. Webben har sex kategori-menyer där vi samlar artiklar om Galärens verksamhet. Webben ska vara en samlingsplats för allt innehåll som Galären går ut med.

Jubileumsfest

I samband med 30-årsjubileumet skulle en fest hållas för alla samarbetspartners och lokalhyresgäster. 350 personer var inbjudna till Alcatraz med underhållning av Sinat Pirzadeh och Peter Siepen. Yours ansvarade för allt från upplägg och meny till dekoration och underhållning. En fest utöver det vanliga som vi sent ska glömma.

#Rekordmatchen

En del i Galärens 30-årsfirande och grand finale i efterkampanjen, var att man ville involvera Luleåborna i firandet. Idéen #Rekordmatchen föddes. Vi slog upp portarna till Coop Norrbotten Arena och bjöd alla på hockey när Luleå/MSSK tog emot AIK fredagen den 16 november. Galären brinner för hållbarhet och mångfald och är en stor sponsor till Luleå Hockeys damer. Genom #Rekordmatchen väckte vi intresset kring damhockeyn och fick möjligheten att ge något till Luleåborna. Tack vare en kommunikation som skapade engagemang och stolthet fick vi Luleå att stå upp för en idrott på lika villkor.

 

Genomslag i riksmedia och på sociala medier

#Rekordmatchen fick ett fantastiskt genomslag över hela Sverige och rekordböckerna fick skrivas om. Riksmedia rapporterade om matchen och på sociala medier haglade kommentarerna om den fantastiska insatsen för jämställd idrott.” Det nya publikrekordet blev 6 220 personer och kommunicerades i media som Luleås galna ”rekordslakt”.
– Det är helt amazing. Ett oförglömligt minne, säger stjärnbacken Jenni Hiirikoski till Expressen.

 

Sociala medier

Kund

Galären

Uppdrag

Att bjuda in alla Luleåbor till firandet av Galärens 30-årsjubileum.

Rekordmatchen

En del i Galärens 30-årsfirande och grand finale i efterkampanjen, var att man ville involvera Luleåborna i firandet. Idéen #Rekordmatchen föddes. Vi slog upp portarna till Coop Norrbotten Arena och bjöd alla på hockey när Luleå/MSSK tog emot AIK fredagen den 16 november. Galären brinner för hållbarhet och mångfald och är en stor sponsor till Luleå Hockeys damer. Genom #Rekordmatchen väckte vi intresset kring damhockeyn och fick möjligheten att ge något till Luleåborna. Tack vare en kommunikation som skapade engagemang och stolthet fick vi Luleå att stå upp för en idrott på lika villkor.

Idrott på lika villkor

Genomslag i riksmedia och på sociala medier

#Rekordmatchen fick ett fantastiskt genomslag över hela Sverige och rekordböckerna fick skrivas om. Riksmedia rapporterade om matchen och på sociala medier haglade kommentarerna om den fantastiska insatsen för jämställd idrott.” Det nya publikrekordet blev 6 220 personer och kommunicerades i media som Luleås galna ”rekordslakt”.
– Det är helt amazing. Ett oförglömligt minne, säger stjärnbacken Jenni Hiirikoski till Expressen.



Luleås galna rekordslakt. Fullsatt i publikfesten.

Kund

Bastard Burgers

Uppdrag

Filmproduktion och webbutveckling.

Fakta

Bastard Burgers startade sin första restaurang i hemstaden Luleå. Idag har de flera restauranger runt om i Sverige och planerar hela tiden nya öppningar.

Lifestyle branding och en lyckad expansion

Hamburgerkedjan Bastard Burgers tar Streetfood-Sverige med storm. Yours har jobbat med Bastard Burgers sedan starten av hålet-i-väggen restaurangen i Luleå. Med filmproduktion och webbutveckling hjälper vi dem sprida sitt unika varumärke.

Premiärfilmer

Varje gång Bastard Burgers har premiär för en ny restaurang, och vid andra speciella tillfällen, producerar Yours filmer som sprids via sociala medier och på deras egen webb. Filmerna får alltid stor spridning och har blivit en viktig del av Bastard Burgers varumärkesbyggande.

Employer branding-filmer

Eftersom Bastard Burgers konstant öppnar nya restauranger över hela landet har de också stora rekryteringsbehov. Istället för att använda sig av traditionella platsannonser hjälpte vi dem utveckla en serie employer branding-filmer där de anställda berättar om varför de älskar att vara en del av bastardfamiljen.

 

 

Webb

Sommaren 2018 lanserades Bastard Burgers nya hemsida där alla delar av varumärket förenas för att skapa en helhet. Här har vi kombinerat video och stop motion för att skapa en dynamisk upplevelse med samma sköna känsla som när du kliver in på någon av Bastard Burgers restauranger.

Kund

Shopping Galleria

Uppdrag

Ny grafisk profil och kommunikativt koncept.

Fakta

Shopping är med sitt utbud av butiker och populära restauranger ett självklart val för den yngre generationen. Det gör Shopping till en unik galleria i Luleå centrum.

Gallerian för en aktiv livsstil

Shopping är en galleria för den yngre generationen, med en medveten och aktiv dynamisk livsstil. Personer som umgås med sina vänner på stan och gärna både äter och shoppar under samma tak. En livsstilsgalleria. Shopping erbjuder sina besökare någonting mer än bara utbudet. Det är ett aktivt val och ett statement att spendera sin tid i gallerian.

Logotyp

Vi har valt att mestadels använda oss av det grafiska elementet i Shoppings logotyp, och lägga på budskapet ”För liv & stil”.

Sociala medier

I våra sociala kanaler vill vi både inspirera och informera. Det gör vi genom att lyfta gallerians butiker på olika sätt, det kan handla om allt från erbjudanden och tips till nyheter och event vi inte vill att någon ska missa. För att få en variation i flödet jobbar vi med en mix av snygga bilder, rapp copy och rörligt material.

Sommarfilm

Nyårsfilm

Sportlovsfilm

Kund

Outinens

Uppdrag

Att öka försäljningen och göra varumärket Outinens känt över hela Sverige.

Fakta

Outinens är ett familjeföretag som sedan 1950 har försett marknaden med olika typer av potatisprodukter.

Kalle och potatisfabriken

Outinens är ett norrländskt familjeföretag som bygger på tradition och äkta råvaror utan e-medel och socker. När Outinens ville ta fram en potatisgratäng under sitt eget varumärke var Yours med och tog fram en ny grafisk profil, lanseringsidé och en kommunikationsplan. Tillsammans med kund har Yours yttersta ansvaret för att skapa säljande och varumärkesstärkande innehåll på sociala kanaler och webb.

Logotyp

Vi har tagit fram en grafisk profil som ska visa på tradition, äkthet och kvalité. Detta återspeglar sig även i logotypen i både budskap och form.

Gästspel hos mästerkocken Simon Laiti

Outinens vd Kalle hälsade på mästerkocken Simon Laiti på Hemmagastronomi och fick lära sig ett och annat. Eller?

 

Sociala medier

Vi vill att våra sociala kanaler ska vara en inspirationskälla i köket. När du letar helgens recept ska Outinens vara det självklara valet. Det gör vi genom att lägga ut recept, husmorstips och informera kring diverse mattrender. Inte sällan syns företagets vd Karl-Johan Outinen i kanalerna, som med sin starka karaktär ger liv till mycket uppseendeväckande innehåll. Vi jobbar med snygga och läskande matbilder som skapar hunger, rörligt material och rapp och fyndig copy.

Webb

Den nya webben gjorde vi till en samlingsplats för recept, filmer och Outinens produkter. Den är lättnavigerad och ger en tydlig bild över Outinens erbjudande på marknaden.

Dokusåpa Outinens

Som alla andra kändisar tyckte vi även att Kalle Outinen behövde en egen dokusåpa. I mars sändes första ”avsnittet” av Kalle och potatisfamiljen på Youtube och Facebook. Där får man följa hela familjen Outinen. Eftersom det blev en självklar succé gjordes under hösten 2017 ytterligare ett avsnitt. I skrivande stund ligger fyra filmer ute och vi hoppas naturligtvis få visa fler inblickar i Kalles potatisliv.

Kund

Länstrafiken Norrbotten

Uppdrag

Att få fler att välja bussen genom smart kommunikation oavsett kanalval, budskap och medieval.

Fakta

Varje år reser ca 2,5 miljoner resenärer med Länstrafikens bussar. Trafiken sköts av ca 30 fristående trafikföretag, som har avtal med Länstrafiken.

Lång resa med buss

Yours har haft äran att ha Länstrafiken Norrbotten som kund sedan 2009. Genom åren har vi gjort en hel del tillsammans – koncept, event, kampanjer, filmer och mycket mer. En riktig varumärkesresa helt enkelt.

Vägen till.

Länstrafiken Norrbotten har jobbat med olika kommunikativa idéer genom åren. 2018 var kunden ute efter något nytt, fräscht, flexibelt och igenkännande. Det resulterade i Vägen till – ett koncept som ger oss frihet att kommunicera fördelarna med att välja bussen ur många olika perspektiv. Med Vägen till menar vi att bussen kan leda till många olika platser, känslor och upplevelser. Det kan handla om vägen till äventyret när resenären ska vandra i fjällen, vägen till kärleken när blicken plötsligt fastnar på personen som sitter mitt emot, vägen till vardagen när du pendlar till och från jobbet eller vägen till familjen när släktkalaset väntar.

Give aways

Inför mässor och andra tillställningar fylls goodiebags med uppskattade give aways.

Sociala medier

På sociala medier jobbar vi med allt från inspirerande inlägg om var man kan resa med bussen till information om busskort och förändringar i linjetrafiken.

Kund

BDX

Uppdrag

Att förnya och förtydliga BDX varumärke och hjälpa dem konkurrera på den nationella marknaden.

Fakta

BDX är marknadsledande inom anläggning, entreprenad, logistik och industri i norra Sverige och har omkring 2300 anställda i sin organisation.

Konsten att vända på perspektivet 

BDX hade en lång tradition av att berätta om sin verksamhet från insidan – det praktiska arbete som de utför och den expertis som finns inom företaget. Vi valde istället att se på deras verksamhet från utsidan och berätta om resultaten och samhällsnyttan som står kvar när BDX är färdiga med ett projekt. Ur det perspektivet är BDX en framtidsbyggare som skapar möjligheter för andra.

Framtidsbyggare

I arbetet med att stöpa om BDX varumärke har vi gjort om deras grafiska profil och förnyat deras varumärkeslöfte. Vi har också producerat ett antal filmer där vi konsekvent visar upp BDX som samhällsaktör och framtidsbyggare. Vad menar vi med framtidsbyggare? Ordet har en tydlig framåtriktning, det kan laddas med många värden och det har en inbyggd flexibilitet. Delar man upp ordet så anger ”Fram” riktningen och dynamiken, något som den röda pilen i logotypen förstärker och redan står för. ”Framtid” är något som alla kan relatera till. Det är det vi planerar för varje dag, det som vi ser fram emot. Och ordet ”byggare”, den som skapar något beständigt.

Webb

Vi fortsätter vårt arbete tillsammans med BDX där vi bland annat utvecklar en ny webb för koncernen. Önskemålet var att gå från en rörig hemsida till en mer kärnfull webb som är enkel att administrera och visar på bredden av BDX tjänster. En hemsida som stärker varumärket och förmågan att rekrytera. Lansering under 2019.

Event

När BDX fyllde 15 år firades det med en stor fest på Luleå Energi Arena. 300 medarbetare var på plats och Yours ansvarade för upplägg, underhållning och dekoration. Det resulterade i en härlig kväll där stämningen var på topp fram till småtimmarna.

Kund

The Great Listening

Uppdrag

Yours är både strategiska rådgivare och producenter av kommunikation. Vi hjälper till med event, utvecklar webb, skapar content för sociala medier och har övergripande ansvar för det globala varumärket.

Fakta

The Great Listening Global Foundation är en ideell organisation med huvudsäte i Sverige. Organisationen har även en non-profit organisation registrerad i USA.

En bättre värld genom samtal och förståelse

The Great Listening är en global organisation som skapar forum för demokratisk dialog. Med den svenska Almedalsveckan som förebild anordnar de events världen över för att bidra till ett öppnare, bättre och mer demokratiskt samhälle för alla.

Grafisk profil

Den grafiska profilen är The Great Listenings ansikte mot världen. I en stor organisation med många delar är det viktigt att all kommunikation följer samma mönster. Här har vi blandat färg och lekfullhet med professionella enkla typsnitt som speglar TGL:s verksamhet.

Webb

The Great Listenings webb är en sammanhållande plattform för organisationens många delar. Här sammanställs information om organisationen och kommande event i TGL:s grafiska uttryck.