Kund
BD FiskUppdrag
Att tillsammans med BD Fisk stärka varumärket och ta en tydlig position som den självklara fiskleverantören i Norrbotten och Sverige.Fakta
BD Fisk har en erfarenhet av nästan 100 år på havet. Fisken förädlas i deras produktionsanläggning i Luleå.Nytt koncept med unika produkter
Utmaning:
BD Fisk har en erfarenhet av nästan 100 år på havet. Kännedomen om varumärket är dock låg. Att varumärket är lokalt och ägs av yrkesfiskare i Norrbotten vet inte heller många. Surströmmingen som är en av deras flaggskeppsprodukter sjunker i försäljning då traditionen att äta surströmming håller på att dö ut.
Lösning:
Genom att vara tydlig, generös och transparent i kommunikationen och ta position som expert och inspiratör ska BD Fisk bli den självklara fiskeleverantören. Den lokala prägeln som ligger bakom varumärket förstärks med en payoff under logotypen. Vi har tagit fram ett nytt kommunikativt koncept som på ett attraktivt sätt lyfter de olika delarna som gör BD Fisk unikt.
Vi vill berätta om historien. Hur ett av Norrbottens äldsta företag formades vid Bottenviken för nästan 100 år sedan. Om yrkesfiskarna i Niskala och Seskarö som tillsammans startade en förening som idag sträcker sig längs hela den Norrländska kusten. Vi vill berätta om 100 års fisketraditioner. Om hur man bäst tillagar den lilla siklöjan som är mest känd för sin löjrom. Vi vill berätta om produkten och hantverket. Om vårt breda sortiment av smakrika produkter från havet. Vi ska dela med oss av BD Fisks erfarenhet och kunnande av att ha varit till havs. Som en matintresserad fiskeexpert ska vi vara en inspiration på restaurangerna och i hemmet.
Första steget var en redesign av logotypen där vi förtydligar det lokala ursprunget samt lyfter fram den långa historien och erfaranheten. Vi har också tagit fram ett kommunikativt koncept ”Från djupet av Norrbotten”. Konceptet lyfter fram det lokala men andas också genuint och hårt arbete.
Vi har även gjort en ny vepa samt tydliggjort innehållet i BD Fisks sociala kanaler.
Samarbetet inleddes dock med en surströmmingskampanj där vi skickade ut surströmmingsburkar till profiler i hela Sverige för att uppmärksamma att surströmmingstraditionen håller på att försvinna där bland annat Tommy Myllymäki lade ut innehåll i sina egna kanaler och taggade BD Fisk.